Al 1987, com a estudiant de Biologia, recordo el professor Margalef com a una persona sàvia, creativa, propera, entranyable que tenia a tot l’alumnat embadalit a les seves classes d’Ecologia a la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona. Captivats pel seu saber, el Dr. Margalef sovint ens animava a sortir, experimentar i descobrir per nosaltres mateixos el funcionament de la natura.
Ramon Margalef i López, biòleg i naturalista és considerat un dels científics més destacats i reconeguts del món del segle XX en els camps de l’ecologia, la limnologia i l’oceanografia. Ell va ser el pioner en introduir aquestes disciplines a l’estat espanyol.
La filosofia de treball del Dr.Margalef era buscar respostes a preguntes per plantejar-se més preguntes
Nascut a Barcelona l’any 1919, en Ramon Margalef va abandonar els estudis de comerç per dedicar-se completament a les ciències naturals però, l’esclat de la guerra civil espanyola el va impedir entrar a la universitat. Des de casa seva i de forma autodidacta en Margalef, molt d’enginyós, va construir el seu propi microscopi, màquines extravagants i altres enginys amb el material que comprava als Encants que li van permetre avançar en els seus estudis i investigacions sobre els ecosistemes aquàtics continentals. Finalment, a la Universitat de Barcelona es va llicenciar amb quasi 30 anys, i anys més tard va obtenir la primera càtedra d’ecologia de l’estat espanyol.
” Un bon ecòleg ha de ser capaç de collar cargols amb un martell i clavar claus amb un tornavís. ”
Inicialment, en Ramon Margalef va treballar a l’Institut de Biologia Aplicada i a l’Institut d’Investigacions Pesqueres del CSIC però la seva trajectòria professional s’ha desenvolupat bàsicament a la Universitat de Barcelona com a professor-catedràtic i investigador.
El Dr. Margalef se’l defineix com una persona molt avançada en els seus temps amb una alta capacitat de relacionar conceptes de la física, la geologia, la biologia, la química per entendre i trobar respostes a les preguntes que es plantejava sobre el funcionament dels ecosistemes. Respostes que trobava en els incomptables viatges que va fer arreu del món.
D’entre els treballs més rellevants destaquen, l’aplicació de la Teoria de la informació aplicada a l’ecologia, o sigui l’estudi de la quantificació, el tractament i el processament de dades obtingudes de la natura i de l’entorn, i la Creació de models matemàtics per a l’estudi de les poblacions.
“Si Déu ens va posar a la Terra, tenim el dret de fer ús d’ella, però convé que ho fem amb una certa intel·ligència.”
Ecología, un llibre imprescindible a la biblioteca d’un biòleg

Són més de cinc-centes les publicacions escrites pel Dr. Margalef. No les citaré pas, a qualsevol biografia les trobareu però, si que m’interessa destacar un llibre, un gran llibre (gran en contingut i gran en volum), el tractat d’Ecologia, un llibre que conservo amb molta estima 30 anys després de llicenciar-me. Inclou tot el que s’ha de saber sobre la biologia dels ecosistemes. Publicat per primera vegada l’any 1974, és considerat encara avui en dia com un referent bibliogràfic imprescindible pels investigadors, docents i estudiants d’arreu.
“L’home no sols és un problema per sí, sinó també per a la biosfera en que li ha tocat viure”
“Si l’home fa massa disbarats, el primer que s’eliminarà serà el mateix home.”
Reconeixements més enllà dels premis
Acartia margalefi, Microcharon margalefi, Alexandrium margalefi, Hemimysis margalefi, Margalefa intermèdia, etc…Prop d’una vintena d’espècies porten el nom de l’il·lustre ecòleg. Per mi, més que els premis i els guardons, que unes espècies portin el teu nom, és el millor reconeixement que podria tenir en Margalef!!

Ramón Margalef també és el nom que porta aquest vaixell oceanogràfic de l’Institut Espanyol d’Oceanografia en honor al científic català.

Reconeixeu aquest edifici? De ben segur si. Correspon a l’edifici central de la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona, a la zona universitària de la Diagonal. Des del 2005, un any després de la mort del professor, l’edifici porta el nom de Ramon Margalef, en honor al naturalista i el pare de l’ecologia que va treballar tantes dècades en aquesta institució.
El Dr.Margalef va rebre un munt de premis nacionals i internacionals, com el Premi Huntsman, considerat el «Premi Nobel» en oceanografia (1980), la medalla Narcís Monturiol (1983), la Creu de Sant Jordi (1997), la Medalla d’Or de la Generalitat de Catalunya (2003), d’entre molts d’altres.
El 2004 la Generalitat de Catalunya creà el Premi Ramon Margalef d’Ecologia. El guardó té com a objectiu el reconeixement d’aquelles persones d’arreu del món que s’hagin distingit de manera excepcional en el conreu de la ciència ecològica.
I ara que hi penso, enguany, el 2019, es compleixen els 100 anys del naixement del Dr. Margalef. Al llarg de l’any la Generalitat de Catalunya ha programat diversos actes per celebrar aquesta efemèride.
Si voleu saber més sobre en Ramon Margalef, us deixo que visualitzeu aquest vídeo que va emetre el programa Thalassa de TV3 al 2012. Us el recomano!
El llegat més valuós que va deixar Margalef als seus familiars i estudiants va ser ensenyar a estimar la natura.
Deixa un comentari